Cooperative Learning and Cisco WebEx-Spark: a Proposal e-learning

Authors

  • Ernesto Zeña Raya National University of San Marcos image/svg+xml Author
  • Jaime Alfonso Fernández Caycho National University of San Marcos image/svg+xml Author
  • Julia Lizet Torres Rivera National University of Education Enrique Guzmán y Valle image/svg+xml Author

DOI:

https://doi.org/10.71701/x819tb75

Keywords:

e-Learning, WebEx, Spark, Cooperative Learning, Digital Culture

Abstract

This article aims to relate the level of participation, satisfaction and use of recordings with the level of learning based on the strategies of cooperative learning in an online environment, by adapting and using the video conference software Cisco WebEx and Cisco Spark in the course of Applied Statistics Laboratory in the Higher Technological Institute Tecsup - Lima. Data was analyzed using heat maps and tree diagrams. The results show that the degree of satisfaction is more strongly associated with the degree of student participation; at the same time, this level of participation had a strong relationship with the level of learning. In this way, a greater efficiency in education was achieved by incorporating ICT and cooperative learning strategies. It should be noted the development of a digital culture of learning in the institution by teachers using the technology in innovative ways for education processes, and include students in the use of these technologies as a means of their learning

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benítez, R. (2015). Los entornos personales de aprendizaje como herramientas para la eliminación de barreras al aprendizaje y la participación del alumnado diverso en la universidad (Tesis doctoral). Universidad de Sevilla, España.

Cisco Systems, Inc. (2012). Manual del usuario de Meeting Center de WebEx. USA: Cisco Systems, Inc. Recuperado de http://www.cisco.com/c/dam/en/us/td/docs/collaboration/meeting_center/wx_mc_host_ug_es_SP.pdf

Daniels, H. (2003). Vygotsky y la pedagogía. Barcelona: Paidós Ibérica.

De Wever, B., Schellens, T., Valcke , M., & Van Keer, H. (2006). Content analysis schemes to analyze transcripts of online asynchronous discussion groups: A review. Computers & Education, 46 (1); 6-28. Recuperado de http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131505000552

Fuentes, J. (2006). Incidencia de la satisfacción laboral docente y el ambiente de aula en el rendimiento académico

de los estudiantes universitarios (Tesis doctoral). Universidad de Sevilla, España

Gonzales, J. (2006). B-Learning utilizando software libre, una alternativa viable en Educación Superior. Revista Complutense de Educación, 17 (1), 121-133. Recuperado de: http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0606120121A/15890

Hernández, J., Ramírez, M., & Ferri, C. (2004). Introducción a la minería de datos. Pearson.

Serrano, J., Moreno, T., Pons, R., & Lara, R. (2008). Evaluación de programas de formación de profesores en métodos de aprendizaje cooperativo, basada en análisis de ecuaciones estructurales. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10 (2), 681-712. Recuperado de http://redie.uabc.mx/redie/article/view/207

Suárez, C. (2010). Aprendizaje cooperativo e interacción asíncrona textual en contextos educativos virtuales. PixelBit Revista de Medios y Educación, 36, 53-67. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36815128004

Vera, F. (2008). La modalidad Blended–Learning en la Educación Superior. Recuperado de http://sistemas2.dti.uaem.mx/evadocente/programa2/Farm007_14/documentos/b-learning_en_educacion_superior2008.pdf

Zeña, E., Torres, J., & Fernández, J. (2015). Modelo de aprendizaje cooperativo Cisco WebEx y Spark

como base para una nueva propuesta de formación e-learning: Una experiencia en el curso de Estadística Aplicada a Laboratorios. II Congreso Internacional de Innovación Educativa, (pp. 334-337). Monterrey, México. Recuperado de https://drive.google.com/a/tecsup.edu.pe/file/d/0Bxu5PCww2WDQSnAtbmRmN0FXejg/view?ts=566cbf03

Downloads

Published

2024-10-07

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Cooperative Learning and Cisco WebEx-Spark: a Proposal e-learning. (2024). Revista I+i, 10. https://doi.org/10.71701/x819tb75