Influence of the Interactive Whiteboard in the Teaching and Learning Process
DOI:
https://doi.org/10.71701/awypfm90Keywords:
Interactive whiteboard, Physics, teaching and learning, academic performanceAbstract
The interactive whiteboard is an innovative didactic resource that favors the teaching and learning process by forming a new mental outline in students and teachers. In addition, exercises can be performed repeatedly under conditions that might not be possible on a traditional whiteboard, because it allows actions such as graphics production, virtual interaction with peers and the teacher in real time, and access to digital aids. This research shows the influence of the interactive whiteboard in the teaching and learning process of Tecsup students in Arequipa. We worked with two groups, the experimental group A used interactive whiteboard in the academic development of the course, written assessments and resolution of problems of physics; And control group B didn’t have access to it. Three written evaluations were carried out to the students of each of the groups mentioned; the results of the evaluations of both groups were analyzed statistically to verify that there are differences in the academic performance. It is concluded that the digital whiteboard has positive effects on the teaching and learning process and problem solving in the subject of Physics.
Downloads
References
Riveros, V. & Mendoza, M. (2005). Bases teóricas para el uso de las TIC en Educación. Encuentro Educacional, 12(3), 315 – 336.
Prats, M., Riera, J., Gandol, F. & Carrillo, E. (2012). Autopercepción y demandas del profesorado de infantil y primaria sobre formación en pizarra digital interactiva. Revista de Medios y Educación, 40, 89- 100.
Sánchez, J. & Toledo, P. (2013). Utilización de la pizarra digital interactiva como herramienta en las aulas universitarias. Apertura: revista de inovación educativa, 5(1), 20-35.
Noda, A. (2009). Pizarra digital interactiva en aulas de matemáticas. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 72, 121–127.
Sánchez, D. (2012). La pizarra digital interactiva en las aulas de Castilla-La Mancha: Análisis del rendimiento y de la integración. Revista de Educación a Distancia, 38, 1-23.
Dorado, C. (2011). Creación de objetos de enseñanza y aprendizaje mediante el uso didáctico de la pizarra digital interactiva. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 12 (1) 116-144.
Marqués, P. & Casals, C. (2002). La pizarra digital en el aula de clase, una de las tres bases tecnológicas de la escuela del futuro. Revista Fuentes, 4, 36-44.
Domingo, M. (2011). Pizarra digital interactiva en el aula: Uso y valoraciones sobre el aprendizaje. Revista semestral del Departamento de Educación de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Navarra, Pamplona, 20, 99-116.
Toledo, P. & Sánchez, J. (2015). Diseño y validación de cuestionarios para percibir el uso de la pizarra digital interactiva (PDI) por docentes y estudiantes. Píxel-Bit: Revista de Medios y Educación, 47, 179-194.
Esteve, F. & Gisbert, M. (2011). El nuevo paradigma de aprendizaje y las nuevas tecnologías. Revista de Docencia Universitaria, 9 (3), 55-73.
Gallego, D., Cacheiro, M. & Dulac, J. (2009). La pizarra digital interactiva como recurso docente. Revista Electrónica Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 10(2), 127-145.
Pozuelo, J. (2014). ¿Y si enseñamos de otra manera? Competencias digitales para el cambio metodológico. Revista digital de investigación en docencia, 2(1), 1-21. Recuperado de https://goo.gl/G7nFKM.
Sáez, J. & Ruiz, J. (2012). Metodología didáctica y tecnología educativa en el desarrollo de las competencias cognitivas: aplicación en contextos universitarios. Profesorado: Revista del curriculum y formación del profesorado, 16 (3), 373-391.
Sánchez, O. (2014). Implementación del recurso tecnológico: pizarra digital en el área de Lengua y Literatura en quinto año de educación básica en la ciudad de Guayaquil. Revista de Investigación Educativa de la Escuela de Graduados en Educación, 4(8), 2-9.
Ramírez, A. & Aguilar, R. (2014). La pizarra digital interactiva: componentes, configuraciones, posibilidades y singularidades. Revista Ensayos Pedagógicos, 9(1), 137-158.
Bayón, L., Grau, J., Mateos, J., Ruiz, M. & Suárez, P. (2009). La pizarra digital interactiva como herramienta básica en el marco de la adaptación al EEES. Actas del XVI Congreso universitario de innovación educativa en las enseñanzas técnicas.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.