Relationship between the Use of Social Networks and the Academic Performance of Big Data and Data Administration Students of Tecsup, 2022
DOI:
https://doi.org/10.71701/pgcscy51Keywords:
Addiction to social networks, academic performance, statistical graphs, independence test, Cramer’s VAbstract
The main objective of this work is to test whether there is a significant relationship between addiction to social networks and the academic performance of Tecsup students during the 2022-2 cycle. This study is justified because there is a deep-rooted idea that the use of social networks affects academic performance which is not always true. It is a descriptive and correlational study, and for the design, it is non-experimental, cross-sectional and descriptive. The population is made up of 52 students of Big Data and Data Science, and Data Administration who are enrolled in the 2022-2 cycle. Due to the fact that two students decided to withdraw in the middle of the cycle and despite having completed the questionnaire on addiction to social networks, it was decided to eliminate their information. Therefore, the final sample was made up of 49 students of the aforementioned careers and cycle. Statistical techniques like simple and double bar graphs, circular graphs, frequency and contingency tables, and the independence test were applied with the support of Python programming language in a Jupyter Notebook for processing. The main results show that the most used social network is WhatsApp (63,27%) through their mobile phones. Both men and women (17) use it between 3 and 6 times a day, and some others (18) know 70% of their contacts at least. There is a 75,51% obsession with social networks, a 75,51% lack of personal control in their use, and an 81,63% of excessive use. The value of Cramer’s V statistics, which was used to test whether there is a relationship between the study variables, turned out to be 0,0599. We can conclude that there is an intermediate level of addiction to social networks and that there is no significant relationship between addiction to social networks and the academic performance among Tecsup students.
Downloads
References
Andina (17 de mayo de 2022). ANDINA: Agencia Peruana de Noticias. Recuperado de https://andina.pe/agencia/noticia-sepa-cuales-son-plataformas-digitales-mas-usadas-por-peruanos-893353.aspx
Arias-Gómez, J., Villasís-Keever, M., y Miranda, M. (2016). El protocolo de investigación III: la población de estudio. Alergia México, 63(2), 201-206.
Barzola, P. (2021). Uso de las redes sociales y rendimiento académico en los estudiantes del I ciclo de la facultad de ingeniería pesquera y de alimentos de la Universidad Nacional del Callao, 2018 [Tesis de maestría]. Universidad José Carlos Mariátegui.
Caycho, C., Castillo, C., y Merino, V. (2020). Manual de estadística no paramétrica aplicada a los negocios. Universidad de Lima.
Collazos, C. (2019). Redes sociales e internet y rendimiento académico de los alumnos de la escuela de Economía- UNICA, en el período 2019 [Tesis de maestría]. Universidad Nacional San Luis Gonzaga.
Escurra, M., y Salas, E. (2014). Construcción y validación del cuestionario de adicción a las redes sociales (ARS).
Liberabit, 20(1), 73-91.
[7] Flores, G., Chancusig, J., Cadena, J., Guaypatín, Ó., y
Montaluisa, R. (2017). La influencia de las redes sociales
en los estudiantes universitarios. Boletín Redipe, 6(4), 56-
65.
[8] Gordillo, L., y Gutiérrez, A. (2018). Relación entre el uso
de las redes sociales y el rendimiento academico de
los estudiantes de II a X semestre de enfermeria de la
Universidad de Cundinamarca, inscritos en el IIPA 2017
[Tesis de grado]. Universidad de Cundinamarca.
[9] Hérnandez, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014).
Metodología de la investigación. McGraw-Hill Interamericana
Editores.
[10] Jáuregui, C. (2020). Análisis de la influencia de las redes
sociales en el rendimiento académico de los estudiantes
de la facultad de ciencias económicas de la Universidad
Nacional del Callao [Trabajo de investigación]. Universidad
del Callao.
[11] Malhotra, N. (2008). Investigación de mercados. Pearson
Educación.
[12] Mamani, P. (2015). Relación entre el rendimiento académico
y el uso de las redes sociales en los estudiantes de las
E.A.P. de Enfermería Tacna – 2015 [Tesis de licenciatura].
Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann.
[13] Mendvelso, F., y Rodríguez, M. (2018). Prueba Chi-
cuadrado de independencia aplicada a tablas 2xN. Revista
Médica Sanitas, 21(2), 92-95.
[14] Mendoza, J. (2018). Uso excesivo de redes sociales de
internet y rendimiento académico en estudiantes de cuarto
año de la carrera de Psicología UMSA. Educación Superior,
5(2), 58-69.
[15] Meza, E. (2020). Uso de redes sociales y su relación con
el rendimiento académico en los estudiantes de tecnología
médica en la Universidad Peruana Los Andes, Huancayo,
setiembre - octubre 2018 [Tesis de maestría]. Universidad
Nacional Hermilio Valdizán.
[16] Ortiz, C. (2019). Adicción a redes sociales en estudiantes
del Centro Pre Universitario de la Universidad Inca Garcilaso
106 ÍNDICE
de la Vega - Periodo 2019 [Tesis de licenciatura]. Inca
Garcilaso de la Vega.
[17] Portocarrero, F. (2019). Adicción a redes sociales
y habilidades sociales en colaboradores del área
administrativa de una institución privada de salud de
Lima Metropolitana [Tesis de licenciatura]. Universidad
Ricardo Palma.
[18] Rodríguez, C. (2019). Relación entre el tiempo de
uso de redes sociales y el rendimiento académico en
estudiantes de medicina humana [Tesis de licenciatura].
Universidad Privada Antenor Orrego.
[19] Sánchez, J., Ruiz, J., y Sánchez, E. (2014). Uso
problemático de las redes sociales en estudiantes
universitarios. Revista Complutense de Educación,
159-174.
[20] Seclen, E. (2019). Uso de las redes sociales y
su influencia en el rendimiento académico de los
estudiantes de sociología -2018 [Tesis de licenciatura].
Repositorio UNPRG.
[21] Tam, J., Vera, G., y Oliveros, R. (2008). Tipos, métodos
y estrategias de investigación científica. Pensamiento y
acción, 5(1), 145-154.
[22] Vásquez, Y. (2020). Desempeño docente y rendimiento
académico de la asignatura de Matemáticas en los
estudiantes de estudios generales de la escuela de
Administración Industrial de una institución educativa
tecnológica. Universidad Peruana Cayetano Heredia.
[23] Vilca, H., Mamani, Y., y Sosa, F. (2022). Redes sociales
y su relación con el nivel de rendimiento académico
en estudiantes universitarios de educación de la región
andina de Perú. Revista de Ciencias Humanas, Teoría
Social y Pensamiento Crítico, 137-154.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.