Study of fuel consumption and efficiency of the CAT C9 engine at various RPM regimes through the use of a test dynamometer

Authors

  • Christopher Jesus Reategui Olivares Tecsup Author
  • Brayan Oswaldo Garrido Rios Tecsup Author
  • José Ernesto Alvarado Alvarrán Tecsup Author

DOI:

https://doi.org/10.71701/revistaii.v.18.2024.96

Keywords:

Diesel engine efficiency, Productivity, Fuel consumption, Caterpillar C9 engine, Power, Torque, Optimization

Abstract

To ensure the proper functioning of the diesel engine after a repair, it is necessary and essential to subject it to a dynamometric test on a test bench, in order to verify that the power and parameters recommended by the manufacturer are met. This article aims to demonstrate the importance of using a test dynamometer as a quality tool to study fuel consumption in a CATERPILLAR C9 diesel engine when subjected to different angular speed regimes. The research type is applied, with a quantitative approach, and the research design is experimental. The goal is to determine the actual fuel consumption and the variation in engine efficiency during a dynamometer test. These tests will provide data to manage, monitor, and control the resources to be used during the dynamometer testing processes. To achieve this, information has been collected such as fuel consumption, injection frequencies, injection duration, and the average current of the IAP control valve solenoid. All these parameters will be measured and interpreted through spectra of the actuator signals of the injectors and solenoid valve when the CATERPILLAR C9 diesel engine is subjected to different speed regimes. The results of fuel consumption at low idle speeds of 800 RPM to a maximum speed of 2000 RPM were analyzed and verified, finding a directly proportional relationship with fuel consumption. Additionally, the relationship between fuel consumption and the actuator signals of the IAP valve solenoids and injectors was determined. This article confirms the importance of studying and analyzing fuel consumption in relation to the mechanical and electronic actuation of the C9 diesel engine, using a test dynamometer. In conclusion, this tool allows verification of how fuel consumption is directly related to different speed regimes, as well as other parameters such as engine temperatures and pressures.

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Author Biographies

  • Christopher Jesus Reategui Olivares, Tecsup

    Técnico de Mantenimiento de Maquinaria Pesada y bachiller en Ingeniería Industrial. Docente del departamento de Mecánica y Aviación, actualmente está encargado de la línea de motores donde se desempeña en las áreas de mantenimiento de motores diésel, diagnóstico de motores diésel, pruebas en dinamómetro de motores diésel y tren de fuerza del equipo pesado. Antes de unirse a Tecsup, trabajó como técnico de maquinaria pesada con las marcas Doosan, Jhon Deere, Caterpillar y Case, para luego estar en el área de planeamiento y, por último, supervisor de equipo de flota pesada.

  • Brayan Oswaldo Garrido Rios, Tecsup

    Docente del Departamento de Mecánica. Bachiller en Ingeniería Mecatrónica por la Universidad Privada del Norte, técnico en Electricidad Industrial de la escuela de Senati, diplomado en gestión del mantenimiento basado en la confiabilidad. Cuenta con más de 5 años de experiencia laboral en la industria, en el área de proyectos, automatización, programación con variadores y PLC y mantenimiento de equipos médicos. Actualmente, se desempeña como docente de la carrera de mecánica en Tecsup Centro.

  • José Ernesto Alvarado Alvarrán, Tecsup

    Magíster en Gerencia del Mantenimiento, ingeniero industrial y técnico en Mecánica Automotriz. Docente del Departamento de Gestión y Mantenimiento de Maquinaria Pesada en Tecsup. Actualmente, desempeña labores en la línea de la gestión del mantenimiento, tren de fuerza, motores diésel, evaluación y reusabilidad de componentes del motor, diagnóstico y prueba dinamométrica. Antes de unirse a Tecsup, trabajó como especialista mentor en Motores Caterpillar en el dealer de Caterpillar la empresa Ferreyros S. A. para luego desarrollar la posición de jefe de Mantenimiento en la empresa Sermec SAC, dedicada al sector de la pesca y energía.

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Published

2024-12-27

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Study of fuel consumption and efficiency of the CAT C9 engine at various RPM regimes through the use of a test dynamometer. (2024). Revista I+i, 18, 156-164. https://doi.org/10.71701/revistaii.v.18.2024.96