Lego® Serious Play®: A new way of teaching

Authors

  • José Eduardo Rojas Gómez Tecsup Author
  • Raul Alexander Cayra Sutta Tecsup Author

DOI:

https://doi.org/10.71701/rqpe4g62

Keywords:

Lego serious play, soft skills, satisfaction, collaborativa work, participation, gamification

Abstract

The main objective of this study is to measure the satisfaction of students in the Continuing Education Program (PFR) at Tecsup - Southern Campus through the implementation of the Lego® Serious Play® (LSP) methodology in PFR professional programs. The research employs an applied, explanatory design with a quantitative approach; furthermore, it is classified as field research since data were collected on-site. The population comprised PFR students from Tecsup - Southern Campus and the sample was composed of students from the following courses: Personal Development, Hardware and Software Support, Applied Basic Sciences, Oral and Written Expression Techniques, Market Research, Text Comprehension and Production, Waves and Heat, Continuous Improvement in Design, Quality and Continuous Improvement, Technological Research and Innovation, Project Innovation Design, Entrepreneurship, Professional Development, and Society and Sustainable Development. To evaluate the Lego® Serious Play® methodology, surveys were administered to students to determine their level of satisfaction at the end of the workshops.

The results show that 59% of students felt "Very satisfied" with the LSP methodology, and 34% indicated that they felt "Satisfied"; combined, this represents a 93% acceptance rate, demonstrating that students were pleased with the methodology. Additionally, it was observed that in 2023, approximately 1,865 students benefited from the methodology, learning through a "learning-by-doing" approach involving model building, challenges, and group storytelling. Furthermore, in 2024, participation grew to 3,956 students, representing a 112% increase. This increase reflects that the institution and teachers perceive LSP as a highly accepted methodology, which reinforces the decision to continue applying it in subsequent academic semesters. It is concluded that the methodology attracts, retains, and multiplies student participation, a finding reinforced by the results of the survey, in which respondents expressed being very satisfied with the experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • José Eduardo Rojas Gómez, Tecsup

    Asesor y Consultor de Proyectos de Inversión con más de 20 años de experiencia en diferentes sectores de la industria, Docente, Investigador y Conferencista. Doctor en Economía y Negocios de la Universidad Católica Santa María, Maestro en Ingeniería Industrial con mención en Gestión de la Producción Universidad Nacional de San Agustín, Economista (UCSM), Scrum Master Certified SMC™ (ID 713453), Entrenador Certificado en Gerencia de Proyectos – STS S.A. Suiza, Mentor Incubadora JAKU – Universidad San Agustín, FellowHip Perú – Hexágono de la Innovación Pública - Laboratorio del Gobierno de Aragón (España), Certificación Internacional en Advanced Customer Experiencie - CX Latam Institute – Florida Global University USA, Kanban Management Professional (KPM) USA. Actualmente se desempeña como Jefe de Departamento de Estudios Generales de Tecsup Sede Sur.

  • Raul Alexander Cayra Sutta, Tecsup

    Profesional en Ingeniería Industrial en la Universidad Nacional de San Agustín, Maestría concluida en Ciencias: Ingeniería Industrial, con mención en Gerencia de Seguridad y Medio Ambiente en la Universidad Nacional de San Agustín, Especializado en Ingeniería de Proyectos en la Universidad Nacional de San Agustín. Colegiado en CIP: 270587. Experiencia como coordinador general en diferentes I.E.P. Experiencia laboral como supervisor de seguridad y salud en el trabajo en empresas industriales. Actualmente Planner de CPE en el Departamento de Estudios Generales y docente de las materias de Diseño de proyectos e innovación, Calidad y Mejora Continua y Cálculo.

References

[1] Arias, F. (2012). El proyecto de investigación. Editorial Episteme.

[2] Blair, S., y Rillo, M. (2016). Seriouswork: Cómo facilitar reuniones y talleres con el método Lego® Serious Play®. Promeet.

[3] Cardoso, J., Dias, G., & Almeida, P. (2021). Developing soft skills in engineering education through Lego® Serious Play®: A case study. European Journal of Engineering Education, 46(4), 601–615. https://doi.org/10.1080/03043797.2020.1849025

[4] Castillo, R., & Ríos, L. (2023). Impacto del uso de Lego Serious Play en egresados de educación superior: Una perspectiva desde la empleabilidad. Revista Latinoamericana de Educación y Tecnología, 22(1), 87–101.

[5] Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., & Nacke, L. (2011). From game design elements to gamefulness: Defining "gamification". In Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments (pp. 9–15). ACM.

[6] Frick, E., Tardini, S., y Cantoni, L. (2013). White paper on Lego® Serious Play®: A state of the art of its applications in Europe. Università della Svizzera italiana. https://www.researchgate.net/publication/272507735

[7] Gauntlett, D. (2007). Creative explorations: New approaches to identities and audiences. Routledge.

[8] Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación.

[9] James, A. (2013). Lego® Serious Play®: A three-dimensional approach to learning development. Journal of Learning Development in Higher Education, (6), 1–18. https://doi.org/10.47408/jldhe.v0i6.208

[10] James, A. (2019). LEGO® Serious Play®: Thinking about teaching and learning through play. International Journal of Play, 8(1), 19–32. https://doi.org/10.1080/21594937.2019.1582845

[11] Kristiansen, P., & Rasmussen, R. (2014). Building a better business using the LEGO® Serious Play® method. Wiley.

[12] Ministerio de Educación del Perú (Minedu). (2022). Lineamientos para la mejora de la educación técnico-productiva y tecnológica. https://www.minedu.gob.pe

[13] OECD. (2021). Skills outlook 2021: Learning for life. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/0ae365b4-en

[14] Pérez, M., y Gómez, F. (2020). Aprendizaje experiencial mediante Lego Serious Play en la educación superior peruana. Revista de Innovación Educativa, 14(2), 55–70.

[15] Perna, M. (2021). Aquí están las 5 habilidades blandas principales que busco en los candidatos. Revista Forbes.

[16] Resnick, M. (2017). Lifelong kindergarten: Cultivating creativity through projects, passion, peers, and play. MIT Press.

[17] Sánchez, J., y Rengifo, A. (2020). Limitaciones en la implementación de metodologías activas en institutos tecnológicos del Perú. Revista de Educación y Tecnología, 15(2), 45–60.

[18] Soto, A., Hernández, M., y López, D. (2022). Aplicación de la metodología Lego Serious Play en el desarrollo de habilidades blandas en estudiantes de ingeniería. Revista de Tecnología Educativa de México, 28(3), 123–135.

[19] Torres, P., Valdés, H., & Herrera, J. (2022). Lego Serious Play como metodología activa en institutos técnicos: Evidencias desde Colombia. Revista Iberoamericana de Educación Técnica, 9(2), 34–48.

[20] Zenk, L., Hynek, N., Schreder, G., Zenk, A., Pausits, A., & Steiner, G. (2018), Diseño de cursos de innovación en educación superior con LEGO® SERIOUS PLAY®. Revista Internacional de Gestión e Investigación Aplicada, 5(4), 245-263. https://doi.org/10.18646/2056.54.18-019

Portada - Artículo 13

Downloads

Published

2025-12-23

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Lego® Serious Play®: A new way of teaching. (2025). Revista I+i, 19, 163-170. https://doi.org/10.71701/rqpe4g62